Fakty i mity nt. metod korekcji wzroku
MIT 1. Korekcję wady wzroku należy rozpocząć od zastosowania okularów
W przypadku pierwszej korekcji Polacy zdecydowanie częściej decydują się na okulary – aż 87%[1]. Zaledwie 8% z nich wybiera natomiast soczewki kontaktowe, a 5% od początku korzysta z obu tych metod naprzemiennie. Dyrektor Medyczny Vision Express, dr Robert Grabowski wyjaśnia, że tak znacząca przewaga jednej metody nad drugą może być spowodowana niewystarczającą wiedzą.
- Pomimo, że soczewki kontaktowe są dostępne na rynku już od kilkudziesięciu lat, to nadal krąży na ich temat wiele mitów. Jednym z nich jest ten, że to okulary korekcyjne w przeciwieństwie do soczewek kontaktowych powstrzymują postępującą wadę wzroku. Podstawę dla zdrowia naszych oczu stanowi profesjonalnie wykonane badanie wzroku i odpowiednio dobrana korekcja, a nie to, czy zaczynamy korygować wadę od okularów czy soczewek. Zachęcam do sprawdzenia obu tych metod, a ich naprzemienne stosowanie na pewno nie zaszkodzi, tylko przyniesie „podwójne” korzyści.
MIT 2. Soczewki kontaktowe nie są odpowiednie dla dzieci, nastolatków oraz osób starszych
Mit, że soczewki nie są dla każdego, a z ich założeniem nie poradzi sobie dziecko, nastolatek czy też senior, popularny jest wśród osób, które nigdy tego nie robiły. Z pozoru może wydawać się to skomplikowaną czynnością, a tak naprawdę to zestaw kilku wyuczonych ruchów. Dobrze dobrane i zadbane soczewki nie powinny też powodować żadnego dyskomfortu, a ich fizyczne przesunięcie poza granicę oka jest niemożliwe.
- Obawy przed zastosowaniem soczewek kontaktowych są niepotrzebne. Pierwsze chwile po ich założeniu mogą być zupełnie nowym i zaskakującym doświadczeniem. Ważne, by zawsze zaczynać pod kontrolą specjalisty, a potem w pełni cieszyć się z komfortu użytkowania. Jak wynika z naszego badania[2] dla 58% noszących soczewki przy ich wyborze najważniejsza jest właśnie wygoda – wyjaśnia Grabowski.
MIT 3. Okulary nie zawsze są wygodne, ale przynajmniej nie wysuszają oczu tak jak soczewki
Przywiązanie do ulubionej pary okularów może sprawiać, że godzimy się na drobne niedogodności związane z ich noszeniem. Naturalne wydaje się więc, że w trakcie gimnastyki, na rowerze czy boisku musimy widzieć gorzej, a w trakcie zabawy z dziećmi należy uważać na utrzymanie okularów na swoim miejscu. Tymczasem nie ma powodów, by w tego typu sytuacjach rezygnować z komfortu widzenia. Podrażnione i zaczerwienione oczy po użytkowaniu soczewek to już mit sprzed lat. Obecnie do ich produkcji stosuje się materiały hydrożelowo-silikonowe o bardzo dobrych właściwościach tleno-przepuszczalnych i hydratacyjnych.
MIT 4. Soczewki wymagają większej dbałości niż okulary
Najmniej czasochłonnym rozwiązaniem są z pewnością soczewki jednodniowe – nie potrzebują czyszczenia, a po całym dniu użytkowania wystarczy je wyrzucić do kosza na śmieci. Odrobinę więcej dbałości wymagają natomiast soczewki dwutygodniowe czy miesięczne. To jednak tylko kilka chwil potrzebnych, by je wyjąć, przemyć płynem i umieścić w pojemniczku. Tyle samo czasu należy poświęcić na codzienną pielęgnację okularów, czyli oczyszczenie i dezynfekcję szkieł oraz oprawek. To czynności szczególnie ważne w czasach pandemii, kiedy to bezpieczeństwo i ochrona zdrowia powinny być na najwyższym poziomie.
MIT 5. Soczewki kontaktowe są dużym obciążeniem dla naszego budżetu
Przekonanie to mogło być prawdziwe, kiedy soczewki wchodziły dopiero na rynek i rzeczywiście były dość kosztowną inwestycją. Obecnie, technologia produkcji rozwinęła się na tyle, że ich cena stała się bardziej przystępna. W przypadku najbardziej ekonomicznych soczewek miesięcznych, dzienny koszt może nas wynieść zaledwie 1 zł!
Kiedy przyzwyczaimy się do stosowania zarówno okularów korekcyjnych, jak i soczewek kontaktowych, w pełni możemy korzystać z możliwości oferowanych przez współczesną optykę. Dziś są one naprawdę ogromne i dzięki nim w żadnej sytuacji nie trzeba iść na kompromis pomiędzy wygodą, a jakością widzianego obrazu.
[1] Badanie opinii publicznej zrealizowane dla Vision Express metodą CAWI przez GfK w marcu 2019 r. na próbie 450 Polaków.
[2] Badanie opinii publicznej zrealizowane dla Vision Express metodą CAWI przez IQS Sp. z o.o. w lutym 2020 r. na reprezentatywnej próbie 1600 Polaków.