Walka z epidemią „koronawirusowych” fake newsów
– Fundacji Adamed od lat przyświeca idea popularyzacji nauki. Poprzez nasz program edukacyjno-stypendialny ADAMED SmartUP wspieramy młodych, zdolnych ludzi w podążaniu drogą profesjonalnych badaczy i naukowców. Nie ustajemy w tej misji również w czasach epidemii i obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Co więcej, ze względu na zjawisko infodemii, upowszechnianie wiedzy z zakresu biologii czy medycyny wydaje się nam tym bardziej kluczowe. Stąd też decyzja o organizacji webinarów, poświęconych właśnie podstawom wirusologii – wyjaśnia Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Cykl „Biologia molekularna wirusa SARS-CoV-2” to cztery spotkania online, poświęcone budowie wirusów, różnicom między nimi, mechanizmom ich działania oraz zwalczania. Internetowe wykłady kierowane są przede wszystkim do uczniów szkół ponadpodstawowych, ale pozostają otwarte dla wszystkich zainteresowanych tematem. Webinary, prowadzone każdorazowo o godz. 17.00 przez dr n. biol. Magdalenę Richter, odbędą się według następującego harmonogramu:
- 3 czerwca, środa– Czym jest wirus? Czy wirus żyje?
- 5 czerwca, piątek – Skąd się wziął wirus SARS-CoV-2?
- 8 czerwca, poniedziałek – Jak możemy zatrzymać wirusa?
- 10 czerwca, środa – Jak zbudowany jest wirus?
Jak zapowiada prowadząca ich celem jest przekazanie wiedzy w jak najbardziej przystępny i zrozumiały sposób, a co najważniejsze do udziału i zrozumienia tematu nie potrzeba usystematyzowanej znajomości mikrobiologii.
– W ramach zajęć skoncentrujemy się na biologii molekularnej wirusa SARS-CoV-2. Pierwsze z nich będą ogólnym wstępem do wirusologii i spojrzeniem na koronawirusy. W trakcie kolejnych spotkań przeanalizujemy natomiast kilka publikacji naukowych i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wirus „uciekł z laboratorium”, a także sprawdzimy sposób, w jaki infekuje on komórkę i wykorzystamy tę wiedzę, by znaleźć jego słabe punkty– mówi dr Richter i dodaje –Moje życie naukowe oscyluje wokół białek. Analizuję je pod względem ich wyglądu, zachowań i aktywności, jednak zapewniam, że tak rozległa wiedza nie będzie wymagana podczas tych zajęć.
Dr Magdalena Richter od początku istnienia programu ADAMED SmartUP prowadzi m.in. zajęcia podczas letniego obozu naukowego dla najbardziej uzdolnionej młodzieży w kraju. Jest też członkinią Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki. Na stałe mieszka i pracuje w Cambridge, gdzie zajmuje się produkcją oraz analizą białek, wykorzystywanych w badaniach nowych terapii. Swój projekt doktorski prowadziła w Instytucie Biochemii i Biofizyki PAN oraz na Wydziale Genetyki Uniwersytetu w Cambridge, gdzie w zespole prof. Davida Glovera zrealizowała także staż podoktorski. Obecnie pracuje m.in. w laboratorium wykonującym testy na obecność SARS-CoV-2.
Webinary zostaną zorganizowane za pomocą aplikacji Microsoft Teams, bez konieczności zakładania własnego konta – wystarczy skorzystanie z dowolnej przeglądarki internetowej. Szczegóły dot. poszczególnych spotkań oraz instrukcje, jak wziąć w nich udział udostępnione są na stronie wydarzeniana Facebooku. Jednak to nie jedyne wsparcie ze strony Fundacji Adamed, na które mogą liczyć uczniowie w całej Polsce w związku z panującą epidemią COVID-19. Na stronie adamedsmartup.ploraz w kanałach społecznościowych programu ADAMED SmartUP znajdą też porady dot. nauki zdalnej, liczne materiały popularnonaukowe oraz otwartą edukacyjną grę online, której osią fabularną jest walka z fake newsami.
– W Internecie rozpowszechniane są rozmaite, sensacyjne teorie oraz niepoparte dowodami opinie dot. chociażby genezy choroby COVID-19. Chcemy, żeby strona ADAMED SmartUP oraz nasze kanały społecznościowe stanowiły dla nich przeciwwagę i były miejscem w sieci, w którym można odnaleźć rzetelne informacje – podsumowuje Strupczewska.