Jak Polacy kupują okna? Cena, opinie i energooszczędność kluczowe dla kupujących
Jednocześnie Polacy coraz częściej zwracają uwagę na energooszczędność stolarki otworowej, co może się wiązać z poszukiwaniem oszczędności w domowym budżecie. Równie ciekawie prezentują się dane dotyczące powodów, dla których kupujemy nowe okna.
Polacy wymieniają okna głównie w ramach prac remontowych
Już po raz drugi Centrum Analiz Branżowych przeprowadziło badanie ścieżki zakupowej klientów indywidualnych kupujących stolarkę okienną. Zebrane dane zostały zaprezentowane w raporcie „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023”. Otrzymane wyniki zestawiono z podobnym badaniem z 2021 roku, co pozwoliło na wskazanie preferencji i kluczowych dla polskich konsumentów czynników determinujących ostateczny wybór konkretnego rozwiązania.
„W przypadku stolarki okiennej mamy dwie podstawowe grupy klientów – inwestorów budujących nowy dom oraz tych, którzy podejmują się remontu już istniejącego budynku. I choć okna kupuje się na długie lata, ta druga grupa stanowi zdecydowaną większość. Świetnie ukazał to raport Centrum Analiz Branżowych za rok 2023, w którym aż 86% respondentów odpowiedziało, że dokonuje zakupu okien w ramach prac remontowych, a tylko 13% na potrzeby budowy nowego domu. Dla branży okiennej jest to bardzo ważna informacja, która pokazuje, że musimy skupić się na tym, czego tym konsumentom brakowało w posiadanej stolarce i tak dostosować ofertę, żeby stanowiła odpowiedź na potrzeby klientów”- podkreśla Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof, dostawcy nowoczesnych, energooszczędnych systemów aluminiowych przeznaczonych do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych.
Polacy stawiają na energooszczędne rozwiązania
Z badania przeprowadzonego przez Centrum Analiz Branżowych wynika jeszcze jeden ciekawy wniosek. Przedstawione w raporcie „Polacy kupują okna? Edycja 2023” dane wyraźnie pokazują, że zakupem nowej stolarki coraz częściej zainteresowani są inwestorzy indywidualni. Widoczna jest nieduża, jednak stała tendencja wzrostowa ilości kupowanych okien nie tylko w przypadku budowy nowoczesnych, mocno przeszkolonych budynków, ale i tych już remontowanych. Co ciekawe, jako główny powód wymiany stolarki, osoby biorące udział w badaniu, podają słabe parametry termiczne posiadanych okien. Dla blisko 70% respondentów jest to kluczowy czynnik podczas zakupów. Warto tutaj podkreślić, że spore grono klientów skupia się wyłącznie na wymianie okien, bez przeprowadzania większego remontu mieszkania czy domu. W porównaniu z badaniem ze stycznia 2021 roku odsetek Polaków podkreślających chęć wymiany stolarki na tzw. „ciepłe okna” zwiększył się o 3%, a na taki krok decydują się nie tylko osoby zamożne, ale i te z dochodami do 3 tys. zł na osobę. Jak podkreśla Bożena Ryszka, jest to głównie wynik rosnących cen energii.
„Współczesny inwestor staje się coraz bardziej świadomy w kwestii oszczędności energii – nie tylko ze względów ekologicznych, ale przede wszystkim finansowych. Klienci szukają rozwiązań pozwalających ograniczyć niepotrzebne straty ciepła, co przełoży się na poprawę bilansu energetycznego budynku i oszczędności w domowym budżecie. Na rynku możemy znaleźć wiele rozwiązań, które wpisują się w ramy tzw. „ciepłej stolarki”. Przykładem mogą być okna Aluprof z izolacją termiczną – MB-86N czy MB-79N. Zastosowane w nich technologie, w tym innowacyjne przekładki termiczne, pozwalają na uzyskanie bardzo dobrych właściwości termoizolacyjnych. Znacząco wpływa to na mniejsze zużycie energii potrzebnej go ogrzewania zimą i chłodzenia latem, zarówno w budynkach komercyjnych, jak i prywatnych domach czy mieszkaniach. To szczególnie istotne w kontekście odmrożenia cen energii elektrycznej, które spowoduje istotny wzrost rachunków za prąd, a pośrednio za ogrzewanie, czy klimatyzację. Dodatkową korzyścią wynikającą z mniejszego zużycia energii jest ochrona środowiska, co podkreślamy w naszej najnowszej kampanii „Panuj nad klimatem, panuj nad kosztami”, w której skupiamy się na promowaniu nowoczesnej, energooszczędnej stolarki aluminiowej”, zaznacza dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof.
Przy zakupie okien wciąż kierujemy się ceną
Mimo że energooszczędność nowej stolarki ma istotne znaczenie dla większości Polaków, to analiza przeprowadzona przez CAB pokazuje, że najważniejszym kryterium wyboru okien jest ich cena. Z raportu „Polacy kupują okna? Edycja 2023” wyraźnie wynika, że inwestorzy nie tylko szukają materiałów i rozwiązań pozwalających na późniejsze oszczędności, ale przede wszystkim produktów atrakcyjnych cenowo. I choć konsumenci znacznie częściej niż dwa lata temu szukają informacji o jakości produktu, nadal dla ponad 1/3 osób biorących udział w badaniu to cena stanowi kluczowy determinant przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnego rozwiązania.
„Kierowanie się podczas wyboru stolarki otworowej wyłącznie jej ceną to myślenie krótkowzroczne. Pamiętajmy, że wyższa kwota zakupu wynika zazwyczaj z lepszych parametrów termicznych czy akustycznych danego okna, a te przekładają się nie tylko na wyższy komfort domowników, ale też konkretne oszczędności w rachunkach za energię, które pozwalają na szybszy zwrot inwestycji. Jednocześnie warto korzystać ze wsparcia finansowego, jakie oferuje rząd czy konkretne samorządy. Przykładowo, w ramach programu „Czyste Powietrze”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, można uzyskać wsparcie finansowe na prace termomodernizacyjne, które w nowej edycji obejmują również wymianę stolarki otworowej. Wysokość dotacji w programie wynosi od 40% do 100%, a w przypadku 100% dotacji pozawala na uzyskanie aż do 135 tys. zł. Tego typu programy otwierają możliwości zwłaszcza przed mniej zamożnymi rodzinami, dając szansę na zastosowanie nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań”, podsumowuje Bożena Ryszka z firmy Aluprof.
Lider i innowator branży
Aluprof SA należy do Grupy Kapitałowej Grupa Kęty SA — notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, najnowocześniejszej i najszybciej rozwijającej się firmy produkcyjnej w branży aluminiowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka posiada 5 zakładów produkcyjnych w Polsce oraz 9 spółek handlowych w Europie i USA. Jest obecna w ponad 50 krajach oraz prowadzi ekspansję na kolejne światowe rynki. Firma dostarcza innowacyjne, energooszczędne i bezpieczne systemy aluminiowe przeznaczone do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych dla branży budowlanej i konstrukcyjnej. Zgodnie z hasłem „Let’s build a better future” Aluprof promuje ideę zrównoważonego rozwoju w budownictwie i wdraża odpowiedzialne działania m.in. na rzecz redukcji śladu węglowego. Więcej informacji na stronie producenta: https://aluprof.com .
Aluprof
press box